De cum deprind lectura, copiii sunt curiosi si dornici de a citi cit mai mult. Dar odata cu aparitia noilor tehnologii, aceasta pofta se stinge treptat, pentru ca ei isi dau seama ca e mai comod si mai simplu sa privesti o ecranizare decit sa lecturezi o carte. Avantajul filmului este ca exista atit subiectul, cit si sunete, imagini. Dar totusi, cartea ramine a fi ceva sfint…o traditie, care s-a transmis de-a lungul anilor. In plus, in timp ce citesti, iti dezvolti imaginatia si traiesti involuntar emotiile traite de personaje.

De mica mi-a placut sa citesc. Insa, si eu am cedat pentru putin timp in fata televizorului si computerului. Cind aveam 13 ani, mi-a fost recomandat romanul ,,Bel-Ami” de Guy de Maupassant. Aceasta carte ,,am devorat-o”, o citeam practic fara suflare…anume datorita Ei, mi s-a intors gustul lecturii. De ce anume aceasta carte? Pentru ca Maupassant are un stil aparte de a scrie si de a reda sentimente.


Actiunea are loc in Franta(protimisitor la Paris), in secolul XIX (perioada in care presa nu era libera, cind se dadeau banchete si duelurile erau in voga). Aceasta carte este povestirea vietii lui Georges Duroy, un om sarac, care urca pe scara sociala si ajunge unul dintre cei mai bogati oameni din Paris. Totusi, ascensiunea lui nu e ste una legala, ci una bazata pe coruptie. El este ajutat de camaradul sau si promovat pina la functia de redactor-sef al unei reviste de prestigiu. Nimeni nu banuieste ca articolele sale sunt scrise de fapt de sotia prietenului sau, care nu publica pentru ca femeile nu aveau acest drept la acel timp. Hotarit sa ajunga cit mai repede celebru, el devine amantului unei doamne influente, sotul vaduvei prietenului sau etc. Toata viata sa, el profita de femei ca sa isi atinga scopul: sa devina faimos.

Acest roman este o piramida a societatii franceze in secolul XIX. Cind am terminat sa citesc aceasta carte, m-am intrebat care a fost morala. Si am ajuns la concluzia lui Machiavelli: ,,Scopul scuza mijloacele”.

Am indrazneala sa recomand cu responsabilitate acest roman, pentru ca a schimbat gindirea, ba chiar viata, multor oameni.

Pentru cei mai lenosi, pot privi ecranizarea din 2004 si eventual pe cea care va aparea la sfirsitul anului 2011.

http://www.youtube.com/watch?v=PacpX8BkLnk – thriller Bel Ami 2011

